Čtvrtek, 12 června, 2025
  • Editorial
  • Kontakt
Deník ČAS
Deník ČAS
  • Domů
  • Glosy
    Kauza Václav Moravec

    Kauza Václav Moravec

    Historie se opakuje?

    Historie se opakuje?

  • 3 otázky pro…
    Raději vcházím do otevřených dveří

    Raději vcházím do otevřených dveří

    Dnes je tématem otázka znovuzavedení povinné vojenské služby

    Dnes je tématem otázka znovuzavedení povinné vojenské služby

  • Komentáře a analýzy
    Green Deal jako demagogie aktivistů

    Green Deal jako demagogie aktivistů

    Český senior není žádný parazit!

    Český senior není žádný parazit!

    František Martin Pelcl, osvícenec a národní buditel, první profesor českého jazyka a literatury na pražské univerzitě

    František Martin Pelcl, osvícenec a národní buditel, první profesor českého jazyka a literatury na pražské univerzitě

    Nekonečná bitva o Kanaán

    Nekonečná bitva o Kanaán

    Vynořující se rozmazaná (covidová) generace

    Vynořující se rozmazaná (covidová) generace

    Katowice COP24: Architektura globální loupeže

    Katowice COP24: Architektura globální loupeže

    Nebezpečný stalinismus uvědomělé krajní levice

    Nebezpečný stalinismus uvědomělé krajní levice

    Přežije česká energetika Fialovu vládu a Green Deal?

    Přežije česká energetika Fialovu vládu a Green Deal?

    Petr Sak: Generace jako společenský fenomén

    Petr Sak: Generace jako společenský fenomén

  • Rozhovory
    Raději vcházím do otevřených dveří

    Raději vcházím do otevřených dveří

    Dnes je tématem otázka znovuzavedení povinné vojenské služby

    Dnes je tématem otázka znovuzavedení povinné vojenské služby

  • Dokumenty
  • Témata
    • All
    • Bezpečnostní tématika
    • Cenzura a svoboda slova
    • Ekologie
    • Ekonomika
    • Energetika
    • Historie
    • Kultura a média
    • Právo a legislativa
    • Sociologie a společnost
    • Vojenská tématika
    • Zahraniční politika
    Klimatické dezinformace na webu Českého rozhlasu

    Klimatické dezinformace na webu Českého rozhlasu

    Green Deal jako demagogie aktivistů

    Green Deal jako demagogie aktivistů

    Český senior není žádný parazit!

    Český senior není žádný parazit!

    František Martin Pelcl, osvícenec a národní buditel, první profesor českého jazyka a literatury na pražské univerzitě

    František Martin Pelcl, osvícenec a národní buditel, první profesor českého jazyka a literatury na pražské univerzitě

    Nekonečná bitva o Kanaán

    Nekonečná bitva o Kanaán

    Vynořující se rozmazaná (covidová) generace

    Vynořující se rozmazaná (covidová) generace

    Vracíme se do doby kamenné…?

    Vracíme se do doby kamenné…?

    Petr Sak: Generace jako společenský fenomén – díl 2.

    Petr Sak: Generace jako společenský fenomén – díl 2.

    Vědci demaskují Green Deal  aneb král je nahý

    Vědci demaskují Green Deal aneb král je nahý

    Katowice COP24: Architektura globální loupeže

    Katowice COP24: Architektura globální loupeže

    Svět se zbláznil

    Svět se zbláznil

    Kauza Václav Moravec

    Kauza Václav Moravec

    Historie se opakuje?

    Historie se opakuje?

    Nebezpečný stalinismus uvědomělé krajní levice

    Nebezpečný stalinismus uvědomělé krajní levice

    Jedovaté plody politické korektnosti

    Jedovaté plody politické korektnosti

    Otče, odpusť jim, neboť nevědí, co činí?

    Otče, odpusť jim, neboť nevědí, co činí?

    Ing. Michal Filek –   Obory hudební oblasti, nevyužitý potenciál Česka – dokončení

    Ing. Michal Filek – Obory hudební oblasti, nevyužitý potenciál Česka – dokončení

    Přežije česká energetika Fialovu vládu a Green Deal?

    Přežije česká energetika Fialovu vládu a Green Deal?

    Raději vcházím do otevřených dveří

    Raději vcházím do otevřených dveří

    Dnes je tématem otázka znovuzavedení povinné vojenské služby

    Dnes je tématem otázka znovuzavedení povinné vojenské služby

    • Ekonomika
    • Energetika
    • Zemědělství
    • Vodní hospodářství
    • Právo a legislativa
    • Bezpečnostní tématika
    • Vojenská tématika
    • Sociologie a společnost
    • Zahraniční politika
    • Cenzura a svoboda slova
    • Historie
    • Ekologie
    • Kultura a média
  • Autoři
    • Benjamin Kuras
    • Deník Čas
    • Alan M. Dershowitz
    • František Kružík
    • Ivan Noveský
    • Jan Schneider
    • Jan Skalický
    • Jaroslav Štefec
    • Karel Kiesenbauer
    • Klára Samková
    • Martin Koller
    • Michal Filek
    • Michal Macháček
    • Miroslav Ševčík
    • Petr Bohuš
    • Petr Drulák
    • Petr Kalenda
    • Petr Sak
    • Petr Žantovský
    • Petr Žantovský
    • Tomáš Doležal
    • Vladimír Štěpán
    • Vladimír Železný
    • Vlastimil Veselý
    • Zdeněk Jandejsek
    • Petr Bohuš
    • Tomáš Doležal
    • Petr Drulák
    • Michal Filek
    • Zdeněk Jandejsek
    • Petr Kalenda
    • Martin Koller
    • František Kružík
    • Ivan Noveský
    • Michal Macháček
    • Petr Sak
    • Klára Samková
    • Jan Schneider
    • Jan Skalický
    • Miroslav Ševčík
    • Jaroslav Štefec
    • Vladimír Štěpán
    • Vlastimil Veselý
No Result
View All Result
Deník ČAS
Home Dokumenty

Ing. Michal Filek:  Obory hudební oblasti, nevyužitý potenciál Česka

Michal Filek by Michal Filek
2 října, 2024
in Dokumenty, Kultura a média
0 0
A A
0
Ing. Michal Filek:  Obory hudební oblasti, nevyužitý potenciál Česka

Náhled do fascinující oblasti zahrnující hudbu, hudební nástroje a hudební školství, jež byla, není, a mohla by opět být, zdrojem prosperity, prestiže, či toho nejdůležitějšího: lidské spokojenosti. Text vznikl na základě osobních zkušeností autora, výpovědí pamětníků, a studia pramenů.

Díl 1. Stav ekonomiky a oborové trendy

Potenciál, možnosti a schopnosti

Češi nejsou ani myšlením, ani kapitálem obzvlášť disponováni pro velké projekty. Prokázali však, že pokud se jim odstraní překážky, dokážou i na koleně stvořit věc, jež pohne světem. Kapitálová indispozice Česka spočívá v tom, že nemáme své vlastní banky. Naproti tomu mámezkušenost, že na velký projekt českému subjektu dcera zahraniční banky výhodný úvěr neposkytne. I u malých úvěrů jsou podmínky u dcer horší, než u matek, neboť banka – matka, poskytuje na svém domácím trhu úvěry výhodněji než její dcera v zahraničí.Umožňuje jí to zisk, jež vygenerovaly její zahraniční dcery. České projekty v jejich růstu brzdí i malý a chudý domácí prostor. Německá firma obsluhuje 80 miliónů bohatých lidí, česká 10 miliónů chudých. Pak je tu myšlenková indispozice,jež je otázkou národního ducha a zkušeností. Češi jsou již po mnoho staletí odříznuti od podílu na tvorbě velmocenských projektů, nejsou zde tedylidé, ani zkušenosti, jež bychom aplikovali na velký prostorEU, v němž se nacházíme.

Související příspěvky

Vědci demaskují Green Deal  aneb král je nahý

Vědci demaskují Green Deal aneb král je nahý

11 října, 2024
Kauza Václav Moravec

Kauza Václav Moravec

2 října, 2024

Češi jsou však adaptováni na přežití v malých podmínkách, a tam je těžiště národní zkušenosti. Mají talent a trpělivost,a jejich potenciál leží v chytrých nápadech. V určitých oborech proto byli, a mohli by opět být úspěšní. Takovou oblastí je skupina oborů kolem hudby. Je to totiž jedna z oblastí, kde většina prvků, závisí na individuálním úsilí a talentu, nevyžaduje mnoho kapitálu, a máme v ní tradici. Text níže popisuje peripetie této oblasti v ČSSR, a výčet úspěchů v době trvání obchodní organizace RVHP. Dnes jsme,stejně jako i v minulosti,součástí velkéhoekonomického celku, jenž je dokonce bohatší než RVHP. Logicky bychom proto měli prosperovat. Potenciál tu je, předpoklad prosperity se však nenaplnil.

Navzdory očekáváním Česko klesá

Klesání lze charakterizovat vzestupem množství úsilí, nutného k docílení spokojeného života. Počátku tohoto trendu si již v devadesátých letech všiml prezident Václav Havel, který konstatoval „blbou náladu.“ Ta pochází z toho, že něco nového, ale špatného k nám přišlo, z toho, že něco dobrého nebylo naplněno, a z toho, že něco dobrého od nás odešlo.

Co špatného přišlo? Například zdražení vstupů, vysoké náklady na práci, exekuce, přebujelá byrokracie, a za Babiše obzvláštní specialita, akce „Zaklekneme na ně,“ jež zlikvidovala mnoho malých podnikání. Co dobrého nebylo naplněno? Prosperita, potenciál, vstřícný stát. Hlavně ti, kteří se snažili o drobné podnikání, se nedočkali odstranění překážek naplnění svého potenciálu. Co dobrého odešlo? V hudební oblasti jsou to tuzemské kapely, jež byly atraktivní i pro zahraničí. Odešel průmysl hudebních nástrojů, jež svého času obsluhoval cca. 300 milionů obyvatel v zemích RVHP, a exportoval i na západ. Odešel koncern „Československé hudební nástroje,“ jenž čítal kolem 50 tisíc hrdých zaměstnanců. Odešla i ta hrdost, avšak to i v oborech jako, ocelářství, zemědělství, hornictví. Zmizel také propracovaný systém státem zřizovaných agentur, bez něhož by nevznikl úspěch Zlatých slavíků, a bez něhož se čeští umělci ocitají v pozici levné výplně zahraničních show.

Díl 2. Kompas oboru hudebních nástrojů

Hudební produkce, hudební nástroje a hudební vzdělávání jsou souhrnnou jednotkou

Tyto obory spolu již tradičně tvoří spojitou oblast, jíž můžeme pojmenovat „hudební trojsegment.“ Z personálního hlediska je oblast spojena tím, že mnoho lidí zde působí ve dvou nebo třech jeho disciplínách současně. A tak jsou hudebníci často zároveň výrobci hudebních nástrojů, či pořadateli, obchodníci hudebníky, producenti bývají skladateli, či techniky. Profesní univerzálnost má kořeny v dobách, kdy byla méně vyhraněna oborová dělba práce, a kdy byla univerzálnost podmínkou přežití. Podprahová nutnost univerzálnosti vykrystalizovala až ve fenomén zvaný „člověk renesanční.“ Zahraničním příkladem univerzálnosti v rámci trojsegmentu jsou například skladatel Georg Friedrich Händel, jenž byl zároveň impresáriem,[1] houslař Antonio Stradivari, jenž byl houslistou a obchodníkem, či ředitelé operních domů,kteří byli mnohdy současně umělci. Příklady najdeme v publikacích jako jsou „Dějiny evropské hudby“[2] nebo „Umění houslařů.“[3]

S personálním propojením souvisí propojení ekonomické. Působí-li mnoho lidí jako hudebníci, prosperuje výroba hudebních nástrojů. Prosperující tuzemští výrobci hudebních nástrojů eliminují jejich import a exportují. To zpevňuje kurs domácí měny, a výrobce si pak může výhodně nakoupit zahraniční technologie. V návaznosti na to se zlepšuje umělecké školství, jenž prostřednictvím hudebních nástrojů vychovává umělce pro reprezentaci státu a export umění. V tomto smyslu současné české vládnoucí garnitury přehlížejí reprezentační význam hudební produkce, který jiným státům otevírá dveře a činí je sexy.

Na to úzce navazují otázky politického PR. Představme si, jakou image by měly USA, které ob rok rozpoutají nějaký konflikt, kdyby nebyli Elvis Presley, Michael Jackson, Miles Davis, či jiní američtí umělci. Také proto, že celý svět zná USA jako producenta atraktivní kultury, jsou lidé nakloněni tomu, aby se Americe její „drobné přehmaty“ odpouštěly. Hudební kultura je tedy důležitou součástí politiky a ekonomie, a kultura je také indikátorem kvality národních elit, protože nejen ten, kdo má uši k slyšení mohl zaregistrovat, že svět nabral zřetelně nesprávný kurs od té doby, co mezi elitami přestala být standardem dovednost v ovládání hudebního nástroje. Elity tak tudíž, až na výjimky, ztratily svůj hlubší obsah a současně přišly o schopnost hlubší obsah rozeznat.

Hudební trojsegmentv Česku od První republiky po rok 1989

Vývoj těchto oborů prokázal jejich vysokou flexibilitu a životaschopnost tím, že přežil nejméně čtyři významné společenské změny, fašismus, Stalinův komunismus, ústavu zkraje let šedesátých, i normalizaci let sedmdesátých. V současnosti však jejich plamínek skomírá.

Za první republiky byly tyto obory asi půl na půl v rukou Čechů a Němců, panoval zde pořádek, a profesní korektnost, tu však s blížícím se rokem 1938 narušovalo nadržování té, či oné straně. Druhá světová válka způsobila hudebním nástrojům největší pohromu zejména v pohraničí. Nejprve v roce 1938 proběhl odsun Čechů z pohraničí, takže čeští výrobci museli opustit své dílny. Pak následovaly odvody německých mužů z pohraničí na frontu. V této situaci se mnoho provozů zastavilo, protože část malovýrobců fungovala sezónním způsobem, tj. v létě na poli a v zimě v dílně. Doma zbyly ženy, které sotva stíhaly hospodářské práce a povinnou válečnou výrobu. Odsun německých výrobcův roce 1945 probíhal různě. Například v prostoru od Chebu po Kraslice se jednalo o spontánní odchod. Jednu takovou vlnu odchodů zorganizoval otec zakladatele německé firmy Warwick, pan Fred Wilfer, který si v roce 1945 od Američanů vypůjčil vojenský náklaďák, a postupně jím převezl desítky rodin německých houslařů z Česka do Bavorska. Popisuje to kniha Framus – Built In The Heart Of Bavaria.[4]

Po válce se Československu podařilo vytvořit mnoha menšinovým oborům podmínky pro rozvoj a slušnou prosperitu. Totálně se však změnil systém směrem k továrenské organizaci. I za socialistického státu však existovala individuální mistrovská výroba. Mistři byli organizováni pod fabrikami, pracovali však v domácích dílnách a fabrika jim dodávala komponenty. Bylo to skvělé prostředí pro šedou ekonomiku. Umění bylo v ČSSR organizováno systémem krajských a okresních uměleckých agentur,a umělecké školství v rámci ČSSR rozšířilo síť škol. Ve všech systémech působily dvě protiběžné síly: nadšenci s myšlením živnostníka a státní moloch, který v něčem pomáhal, a v něčem překážel. Lidé se socialismu přizpůsobovali, což do konce sedmdesátých let vedlo k rozvoji[5]tlačenému i odběry v rámci RVHP.

Pokud se zamyslíme nad hospodářskou situací trojsegmentu, ta byla v Československu až do konce sedmdesátých let, v dobré ekonomické i personální kondici. Trojsegment zaměstnával desítky tisíc lidí, multiplikoval pracovní pozice a tvořil vývozní potenciál, který exportoval prostřednictvím organizací Music-export pro hudební nástroje a Pragokoncert pro hudbu. Vývoz směřoval hlavně na Východ, ale i na Západ. Kulturní život byl ale v ČSSR součástí politiky Sovětského bloku, a kulturu tak z pozadí ovlivňovaly ideologické vlivy, komise a aparátčíci. To u populace vyvolávalo smíšené pocity, jež v roce 1989 vyústily v nadšenou demontáž státem řízeného kulturního systému. Jak velkou chybou tato demontáž byla, to pocítili již v druhé polovině devadesátých let čeští umělci, a později to pocítili i spotřebitelé, například na úpadku kvality tuzemské kultury.

 

(pokračování)

 

[1]Černušák, Gracian. Dějiny evropské hudby. 3. Praha: Panton, 1964, ISBN 35-305-64.s.131-132.

[2]Černušák, Gracian. Dějiny evropské hudby. 3. Praha: Panton, 1964, 500 s. ISBN 35-305-64.

[3] PILAŘ, Vladimír a František ŠRÁMEK. Umění houslařů. 1. Praha: Panton, 1986, 527 s. ISBN 35-065-86.

[4]Framus – Built In The Heart Of Bavaria https://www.woodklang.cz/products/framus-built-in-the-heart-of-bavaria-kniha/

[5]Dokumentuje to například práce Jiránka a Hejzlara. JIRÁNEK, Jaroslav a Tomáš HEJZLAR. Světem hudebních nástrojů. Praha: Panton, 1979, 225 s. 35-088-79.

ShareTweetSendShareShareSend
Plugin Install : Subscribe Push Notification need OneSignal plugin to be installed.
Michal Filek

Michal Filek

Jazzový hudebník – kontrabasista, dlouholetý zástupce německé firmy Warwick pro ČR a SR, manažer, hudební pedagog.

Darovat

Kupte kávu autorům

DARUJTE

NEJČTENĚJŠÍ

  • Katowice COP24: Architektura globální loupeže

    Katowice COP24: Architektura globální loupeže

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • František Martin Pelcl, osvícenec a národní buditel, první profesor českého jazyka a literatury na pražské univerzitě

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Green Deal jako demagogie aktivistů

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Svět se zbláznil

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Přežije česká energetika Fialovu vládu a Green Deal?

    1 shares
    Share 0 Tweet 0

Témata

  • 3 otázky pro… (2)
  • Autoři (16)
    • Alan M. Dershowitz (1)
    • František Kružík (2)
    • Ivan Noveský (1)
    • Jaroslav Štefec (2)
    • Karel Kiesenbauer (1)
    • Michal Filek (1)
    • Petr Sak (3)
    • Petr Žantovský (2)
    • Vladimír Železný (1)
  • Dokumenty (3)
  • Glosy ke dni (2)
  • Jiří Kobza (1)
  • Komentáře a analýzy (9)
  • Podcast (11)
  • Rozhovory (2)
  • Témata (22)
    • Bezpečnostní tématika (3)
    • Cenzura a svoboda slova (3)
    • Ekologie (6)
    • Ekonomika (1)
    • Energetika (3)
    • Historie (1)
    • Kultura a média (3)
    • Právo a legislativa (1)
    • Sociologie a společnost (4)
    • Vojenská tématika (1)
    • Zahraniční politika (1)
  • Video (6)

Archivy

  • Prosinec 2024 (1)
  • Listopad 2024 (5)
  • Říjen 2024 (12)
  • Srpen 2024 (22)
Deník ČAS

Periodicita – průběžník¨
Ředitel projektu – Roman Bajčan
Šéfredaktor – Petr Žantovský

Sledujte nás na sociálních sítích:

Cíl projektu:

Zveřejňovat zasvěcené odborné názory, články, studie a analýzy od renomovaných autorů z různých oblastí společenského života. Zaměření ČASu je politicky neutrální, nehájí politické názory a zájmy žádné strany či hnutí, předkládá fakta, jak jsou, nikoli jak by je někdo mohl či chtěl účelově interpretovat.

Nejnovější zprávy

Klimatické dezinformace na webu Českého rozhlasu

Klimatické dezinformace na webu Českého rozhlasu

10 prosince, 2024
Green Deal jako demagogie aktivistů

Green Deal jako demagogie aktivistů

27 listopadu, 2024
  • Editorial
  • Kontakt

© 2024 Deník ČAS - Webový portál

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

No Result
View All Result
  • Domů
  • Glosy
  • 3 otázky pro…
  • Komentáře a analýzy
  • Dokumenty
  • Témata
    • Ekonomika
    • Energetika
    • Zemědělství
    • Vodní hospodářství
    • Právo a legislativa
    • Bezpečnostní tématika
    • Vojenská tématika
    • Zahraniční politika
    • Sociologie a společnost
    • Cenzura a svoboda slova
    • Historie
    • Kultura a média
    • Ekologie
  • Autoři
    • Petr Bohuš
    • Tomáš Doležal
    • Petr Drulák
    • Michal Filek
    • Petr Kalenda
    • František Kružík
    • Karel Kiesenbauer
    • Martin Koller
    • Michal Macháček
    • Ivan Noveský
    • Petr Sak
    • Klára Samková
    • Miroslav Ševčík
    • Jan Schneider
    • Jan Skalický
    • Jaroslav Štefec

© 2024 Deník ČAS - Webový portál

Tento web používá soubory cookie. Pokračováním v používání tohoto webu dáváte souhlas s používáním cookies. Navštivte naše Zásady ochrany osobních údajů a souborů cookie.
-
00:00
00:00

Queue

Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00